Extranet  Sitemap 
Forside LOKALE UDDANNELSESUDVALG LUU-AMU Tietgen Kompetence Center
Udskriv

 

Kurser om e-salg har været en succes

Detailhandlen i Odense og omegn havde brug for netbutikker, men manglede viden. Det lokale uddannelsesudvalg formidlede behovet videre. Tietgen Kompetencecenter, Udvikling Fyn og Syddansk Erhvervsskole leverede kurser om e-salg. Og cirklen blev sluttet med overtegnede hold.  

Af Kirsten Marie Juel Jensen

Et 12 dages uddannelsesforløb om e-salg. Det er et eksempel på, hvordan det lokale efteruddannelsesudvalg ved Tietgen Kompetencecenter fungerer, når det fungerer bedst. Det viser nemlig, hvordan et lokalt efteruddannelsesbehov blev opdaget, formidlet videre og hurtigt imødekommet. Det forklarer Mette Greisen, afdelingsforstander ved Tietgen Kompetencecenter og Jytte Reinholdt, direktør for Fynsk Erhverv.

 
- Jeg så et behov i detailhandlen for at omstille sig til e-handel og kombinere en netbutik med en fysisk butik. Der manglede viden og erfaringer. Jeg hørte om flere, som måtte hente deres børn ind for at få oprettet en hjemmeside og komme i gang med en netbutik, fortæller Jytte Reinholdt.
Hun er i daglig dialog med de lokale virksomheder, og derudover bruger hun Fynsk Erhvervs medlemspanel til at spotte nye efteruddannelsesbehov.


- Hvis virksomhederne er klare i mælet om, hvad de har behov for. Så vil vi gøre vejen kort for dem til at få de rette kursustilbud, forklarer hun.
Da det gjaldt behovet for at vide, hvordan man griber e-handel an, luftede hun det i det lokale uddannelsesudvalg. Og her tog Mette Greisen teten.


- Alle havde fornemmelsen af, at der var et behov. Men uddannelsesudvalget gjorde det konkret. På kompetencecenteret gik vi derefter i gang med at kigge på, hvad vi havde på hylden. Og så fandt vi ud af, at Udvikling Fyn og Syddansk Erhvervsskole gik og puslede med nogle af de samme idéer. Det førte til, at vi sammen fik stablet et 12-dages forløb om e-salg på benene, fortæller hun.

Kurser blev overtegnet
Kurset kom til at indeholde alt fra, hvordan man ved hjælp af kundeanalyser får lagt en e-strategi, til hvordan man arbejder med brugervenlighed og design. Forløbene har kørt de sidste to år og været en stor succes.
- Holdene har været overtegnet, så vi kunne virkelig mærke, at vi ramte et behov. Og vi har fået gode evalueringer på indholdet, fortæller Mette Greisen.


Eftersom netbutikker er blevet endnu mere udbredt, har der været en ny udvikling i behovet for viden. Og samtidig har finanskrisen gjort det svært for mange mindre butikker at få det til at køre.
- Derfor er vi nu i en analysefase, hvor vi skal have justeret forløbet og måske dele det op, så der både er noget for små nystartede virksomheder, der ikke er langt med den elektroniske del, og noget for virksomheder, der er lidt længere, siger Mette Greisen.

 

Nu gælder det kulturelle forskelle
Mette Greisen mener, den viden, det lokale uddannelsesudvalg kan bidrage med i den proces, er meget vigtig.

- De har en konkret viden om, hvad der foregår derude. Og de har en masse kontakter i deres netværk. Så vi kan bruge dem til både at se de nye behov og derefter markedsføre og udvikle vores kurser, siger hun.

Og Jytte Reinholdt sidder klar med nye efteruddannelsesbehov, som de nu så småt er i dialog om.

- På grund af internationaliseringen får flere og flere virksomheder behov for at lære noget om kulturforskelle. Så lige nu kigger vi på, hvordan man her kan udbyde noget, der kan løfte forskellige typer af medarbejderes kompetencer. Det er jo noget, der knytter sig til mange forskellige jobfunktioner. Hvis man sidder som regnskabs-medarbejder i Danmark og skal samarbejde med en i Italien eller i Brasilien, så er der bare forskel på, hvordan man taler til hinanden, og hvilket tempo og hvilken arbejdsform, man skal forvente. Det skal man jo lære at tolke, siger Jytte Reinholdt.

"Skolen er klar til at gribe når praktikerne kaster med idéer"

"Udvalget er det bedste netværk"

"Uddannelsesudvalg bør fungere som Advisory Boards"

Christina Edvardsen har nu både en fysisk butik og en netbutik.